„KOMISJA RELIGIJNYCH STOSUNKÓW Z ŻYDAMI
DELEGACJA KOMISJI ŚWIĘTEJ DO SPRAW RELIGIJNYCH STOSUNKÓW Z ŻYDAMI I GŁÓWNEGO RABINATU IZRAELSKIEGO DELEGACJI DO STOSUNKÓW Z KOŚCIOŁEM KATOLICKIM DWUSTRONNE ZGROMADZENIE KOMISJI Jerozolima, 11-13 marca 2007; Adar 21–23, 5767
1. Na siódmym posiedzeniu powyższej komisji, które odbyło się w Jerozolimie, przewodniczący kard. Jorge Mejia i Naczelny Rabin Shear Yashuv Cohen zwrócili uwagę na znaczenie liczby siedem w tradycji biblijnej jako wskazującej na pełnię i dojrzałość. Wyrazili nadzieję, że pełnia relacji między katolikami, a żydowskimi członkami tej komisji będzie źródłem błogosławieństwa zarówno dla wspólnot wyznaniowych, jak i dla całego świata.
Kardynał Mejia zwrócił również uwagę na niedawną śmierć byłego przewodniczącego Komisji ds. Stosunków Religijnych z Żydami przy Stolicy Apostolskiej, będącego centralną postacią w historycznej przemianie stosunków katolicko-żydowskich. Niech jego pamięć będzie zawsze błogosławiona.
2. Tematem spotkania była wolność wyznania i sumienia oraz jej granice. Ludzka zdolność wyboru jest przejawem Boskiego Obrazu, w którym wszyscy ludzie są stworzeni (por. Rdz 1, 26-27) i stanowi podstawę biblijnej koncepcji odpowiedzialności człowieka i Boskiej sprawiedliwości (por. Pwt 30, 19).
3. Bóg stworzył osobę ludzką jako istotę społeczną, która z definicji nakłada ograniczenia na indywidualną wolność człowieka. Ponadto wolność wyboru wywodzi się od Boga i dlatego nie jest absolutna, ale musi odzwierciedlać Boską wolę i prawo. W związku z tym ludzie są powołani do swobodnego posłuszeństwa woli Bożej, która przejawia się w Stworzeniu i w Jego objawionym Słowie.
Tradycja żydowska podkreśla, że Przymierze Noachidów (por. Rdz 9: 9-12) jako zawierające uniwersalny kodeks moralny obowiązujący całą ludzkość. Idea ta znajduje odzwierciedlenie w Piśmie Świętym w Księdze Dz 15: 28-29.
4. W związku z tym idea relatywizmu moralnego jest sprzeczna z tym światopoglądem religijnym i stanowi poważne zagrożenie dla ludzkości. Chociaż Oświecenie pomogło w oczyszczeniu się z nadużyć religii, społeczeństwo świeckie nadal potrzebuje religijnych fundamentów, aby utrzymać trwałe wartości moralne. Wśród nich krytyczna jest zasada świętości i godności ludzkiego życia. Monoteizm etyczny uznaje je za nienaruszalne prawa człowieka i dlatego może stanowić inspirację w tym względzie dla całego społeczeństwa.
5. O ile co do zasady państwo nie powinno w ogóle ograniczać wolności wyznania jednostek i zbiorowości, ani też sumienia moralnego, jest ono odpowiedzialne za zagwarantowanie dobrobytu i bezpieczeństwa społeczeństwa. W związku z tym jest zobowiązane do interweniowania zawsze i wszędzie, gdy promowanie, nauczanie lub stosowanie przemocy, a zwłaszcza terroryzmu i manipulacji psychologicznych w imię religii, stwarza zagrożenie.
6. Oprócz poszanowania wolności wyborów religijnych należy również zagwarantować integralność wspólnot wyznaniowych. W związku z tym jest uzasadnione, aby społeczeństwo o dominującej tożsamości religijnej zachowało swój charakter, o ile nie ogranicza to wolności wspólnot mniejszościowych i jednostek do wyznawania ich alternatywnych zobowiązań religijnych, ani nie ogranicza ich pełnych praw obywatelskich i statusu obywateli, jednostki i społeczności. To zobowiązuje nas wszystkich do ochrony integralności i godności miejsc świętych, miejsc kultu i cmentarzy wszystkich wspólnot religijnych.
7. Na przestrzeni dziejów wspólnoty religijne nie zawsze były wierne tym wartościom. Dlatego na przywódcach i wspólnotach religijnych spoczywa szczególny obowiązek zapobiegania niewłaściwemu używaniu religii i wychowania do poszanowania różnorodności, co jest niezbędne dla zapewnienia zdrowego, stabilnego i pokojowego społeczeństwa.
W związku z tym rodziny, szkoły, władze państwowe i społeczne oraz media mają do odegrania szczególną rolę w przekazywaniu tych wartości przyszłym pokoleniom.
Na zakończenie dwustronna komisja, zebrana w Świętym Mieście Jerozolimie, wyraziła modlitwę, aby Wszechmogący pobłogosławił i natchnął przywódców religijnych i politycznych w regionie i poza nim, do zdecydowanej pracy na rzecz pokoju, godności, bezpieczeństwa i spokoju w Ziemi Świętej dla wszystkich jej narodów i dla świata jako całości.
Jerozolima, 13 marca 2007 – Adar 21-23, 5767
Naczelny Rabin Shear Yashuv Cohen (Przewodniczący Delegacji Żydowskiej) | Jorge Cardinal Mejía (Przewodniczący Delegacji Katolickiej) |
Główny rabin Ratson Arussi | Georges Cardinal Cottier OP |
Główny rabin Yossef Azran | Arcybiskup Antonio Franco |
Główny rabin David Brodman | Arcybiskup Elias Chacour |
Główny rabin David Rosen | Biskup Giacinto-Boulos Marcuzzo |
Pan Oded Wiener | Mons. Pier Francesco Fumagalli |
P. Norbert J. Hofmann, SDB„ |