USA: Kto naprawdę straci na wygaszeniu „pomocy USAID” – Polska?

W ostatnich tygodniach polskojęzyczne media mówiły wiele o rzekomym „końcu programów pomocowych USA dla Polski”, dodając także o znacznej ich redukcji dla Ukrainy. Plany Donalda Trumpa wobec zarządzającej nimi agencji USAID ujawniło pismo „Foreign Policy” – finansowanie programów pomocowych zostanie obcięte w części lub całości. Według „Foreign Policy”, szef instytucji Wade Warren miał powiedzieć swoim podwładnym na jednym z niedawnych spotkań, że administracja w Waszyngtonie rozważa włączenie USAID do struktur Departamentu Stanu w ramach zapowiedzianych cięć wydatków. Zaoszczędzone środki mają zostać przeznaczone na poprawę bezpieczeństwa wewnętrznego USA (przynajmniej oficjalnie).

Dokument, który obejmuje 15-stronicowy wykaz pomocy dla zagranicznych krajów, określa zmniejszenie finansowania programu dla Ukrainy: tamtejsze podmioty państwowe i pozarządowe stracą sporo, bo w pierwotnym planie budżetu pomoc dla nich na 2018 rok miała wynosić ponad 570 mln dolarów, a nowy projekt przewiduje zmniejszenie finansowania do 177 mln dolarów. W ostatniej kolumnie wyraźnie określono procent cięć – 68,8%. Beneficjenci USAID w Polsce stracą 100 proc. pomocy, czyli ok. 3 mln dol. rocznie – więc sumę raczej niewielką, w porównaniu z naszymi wschodnimi sąsiadami. Całość pomocy stracą też m.in. Białoruś, Czarnogóra, Azerbejdżan, Turkmenistan, Brazylia, Kuba, wiele krajów afrykańskich i część państw-wysp na Pacyfiku, a także kraje Ameryki Łacińskiej.

Oficjalnie USAID jest mechanizmem zewnętrznej pomocy, udzielanej przez USA państwom słabiej rozwiniętym, mającym na celu wspieranie w nich reform politycznych i gospodarczych, oraz budowy demoliberalnego „społeczeństwa obywatelskiego”. Jednak w praktyce większość środków trafia do grup powiązanych z władzami tych państw, albo do środowisk, które później wywierają nacisk na elity rządzące, broniąc interesów USA. Natomiast w Afryce większość środków z USAID jest zwyczajnie rozkradana przez lokalne elity rządzące, oraz wspierające je sitwy klanowo-plemienne. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja na Bliskim Wschodzie – zwłaszcza w Syrii gdzie pomoc materialna trafia często w ręce dżihadystów, i to nie tylko tych uważanych przez władze amerykańskie za „umiarkowaną opozycję”. Często bywa i tak, że członkowie grup „umiarkowanych” przechodzą do grup ewidentnie skrajnych (ISIS, Al-Nusra), a wraz z nimi wędrują dostarczone przez USA pieniądze i inne dobra materialne. Dotyczy to także broni, dostarczanej za pośrednictwem innych instytucji i kanałów.

Zdjęcie przedstawia faktycznych beneficjentów USAID w Syrii. Paluch podniesiony w górę w geście „Tawhid” (w Polsce rozpoznawalny szerzej przez aferę z Mametem Khalidowem) chyba wyjaśnia co trzeba…

Na stronach internetowych organizacji USAID w kontekście Polski czy Ukrainy trudno jest znaleźć jakiekolwiek konkrety nt. faktycznych beneficjentów programu; często wspomina się tam jedynie o bliżej nieokreślonych „liderach” . Można za to natknąć się na ogólniki propagandowe, wyidealizowane zdjęcia i opisy, czy pochwałę „terapii szokowej” Balcerowicza.

O tym, że USAID nie jest pomocą tego samego typu co UNNRA czy Plan Marshalla, najlepiej świadczą komentarze elit politycznych USA. Większość amerykańskich ekspertów ds. polityki zagranicznej i bezpieczeństwa narodowego twierdzi, że tego rodzaju cięcia „tworzą konkretne zagrożenia dla interesów bezpieczeństwa USA”. Magazyn „Foreign Policy” przypomina także, że w lutym br. 121 emerytowanych generałów i admirałów wysłało list otwarty do Białego Domu i Kongresu, protestując przeciwko zmniejszeniu środków na pomoc zagraniczną i dyplomację. Wyrazili oni zaniepokojenie, że takie cięcia ryzykują utratą międzynarodowego wpływu USA.

Ich obawy dotyczą zwłaszcza Ukrainy: Jednym z głównych celów i kierunków polityki USA na Ukrainie w ciągu wielu lat było zachęcanie ich do tworzenia europejskich instytucji powiedział były ambasador USA na Ukrainie William Taylor, który obecnie zajmuje stanowisko wiceprzewodniczącego Amerykańskiego Instytutu na rzecz Pokoju.

Propozycje Białego Domu muszą zostać zatwierdzone przez Kongres podczas głosowania nad ustawą budżetową. Jeśli zostaną przyjęte, dotychczasowi beneficjenci USAID w Polsce począwszy od 2018 roku nie otrzymają już żadnych pieniędzy – zaś ich odpowiedniki na Ukrainie otrzymają blisko 70 proc. mniej środków. Redakcja „Foreign Policy” zauważa jednak, że ze względu na silną opozycję zarówno ze strony części Demokratów, jak i Republikanów, Kongres prawdopodobnie nie wyrazi zgody na wszystkie cięcia zaproponowane przez administrację Trumpa.

(na podst. Onet.pl, Foreignpolicy.com oprac. M.M.)

Komentarz Redakcji: Miejmy nadzieję, że zaoszczędzone w ten sposób środki nie zostaną przeznaczone na dozbrojenie „umiarkowanej opozycji” w Syrii, tudzież na jeszcze większą subwencję zbrojeniową dla Izraela (szykującego się do agresji na Liban).

źródło: http://xportal.pl/?p=29169

Advertisements

Jedna odpowiedź to “USA: Kto naprawdę straci na wygaszeniu „pomocy USAID” – Polska?”

  1. mgrabas Says:

    Pismo „Foreign Policy” informuje , o wycofaniu pomocy finansowej dla Polski 100 % , Ukraina traci 70 % :-) czyżby Koniec tuczenia złodziei ?

    http://miziaforum.wordpress.com/2017/04/30/pismo-foreign-policy-informuje-o-wycofaniu-pomocy-finansowej-dla-polski-100-ukraina-traci-70-czyzby-koniec-tuczenia-zlodziei/

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s